TRASA #1 POLA KOZIELSKIE

Poziom trudności: trasa łatwa, w przeważającej większości przebiega ścieżkami rowerowymi, odpowiednia dla dzieci, długość około 6 km

Pole kwitnącego rzepaku.

Za punkt początkowy wycieczki przyjmujemy Szkołę Podstawową nr 20 w Gliwicach. Kierujemy się ul. Jana Śliwki (DK 78) w kierunku centrum miasta, przejeżdżamy pod wiaduktem kolejowym, po jego minięciu z lewej strony drogi zaczyna się ścieżka rowerowa. Następnie dojeżdżamy drogą rowerową do wiaduktu DTŚ-ki, po pokonaniu dwóch przejść pieszo-rowerowych, kierujemy się na zebrę (przed ul. Wybrzeża Armii Krajowej), która przecina drogę krajową nr 78 zaraz za zjazdami z DTŚ. Po pokonaniu długiego przejścia z wysepką, wjeżdżamy na ciąg pieszo-rowerowy na ul. Portowej.

Widok na ul. Portową od ul. Jana Śliwki. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Pokonujemy około 2 km do skrzyżowania ul. Portowej z ul. Edisona. Ulica ta jest ruchliwa w godzinach szczytu, w dni powszednie; droga posiada szeroki chodnik i dwa przejścia dla pieszych. Należy uważać na ciężarówki czasami wyjeżdżające z pobliskiej budowy.

Skrzyżowanie widoczne po lewej stronie zdjęcia (na wysokości znaku).

Po dotarciu do wiaduktu DK88 czeka nas stromy podjazd do prostopadłej ul. Łabędzkiej, skręcając w lewo, po 300 m dojedziemy do kameralnego do Parku Szwajcaria. Znajduje się tam staw z drewnianym mostkiem oraz parkingi rowerowe przy ławkach. Z lewej strony za nasypem zlokalizowany jest tor dla kolarzy downhillowych. Po minięciu parku można dojechać do Ronda im. gen. Andersa oraz Cmentarza Centralnego. My natomiast na skrzyżowaniu ulic Łabędzkiej z Edisona i Chemiczną pojedziemy na wprost. Ze względu na spory ruch na tym skrzyżowaniu (niezależnie od pory dnia) zalecam skorzystać z przejść dla pieszych. Spokojna osiedlowa uliczka doprowadzi nas do skrzyżowania z ul. Kozielską. Skręcając w lewo dojedziemy do centrum, natomiast kierując się w prawo dotrzemy do Ronda Brzezinka i skrzyżowania ul. Leona Wyczółkowskiego (GSE) z Kresową (kierunek na Kozłów). Z ul. Chemicznej pojedziemy na wprost, na szutrową ścieżkę (radzę przejść przez przejście dla pieszych, ze względu na ograniczoną widoczność na boki oraz wzmożony ruch na ul. Kozielskiej).

Widok po przejechaniu skrzyżowania ul. Chemicznej z ul. Kozielską. Początek polnej ścieżki rowerowej. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Kolejny etap trasy.

Wskazana ścieżka rowerowa stanowi fragment kilku dłuższych tras rowerowych i wygodnych skrótów dla rowerzystów. Należy tutaj uważać na większe kamienie, dziury oraz okresowo (w czasie zasiewów i żniw) na pojazdy rolnicze, okazjonalne quady, sporadycznie spotykane samochody osobowe, których kierowcy lubią skracać sobie drogę (całe szczęście, że jest dobra widoczność). Po przejechaniu około 1,5 km dotrzemy do skrzyżowania polnych dróg (oznaczonych w Google Maps jako Krzyżówka) zobaczymy kierunkowskazy z trasami rowerowymi.

Skrzyżowanie ścieżek rowerowych tzw. ,,Krzyżówka", widok na Os. Kopernika.

Zbliżenie na drogowskaz. Opisany na znaku Karłowiec to Karnowiec – XIX w. część wsi Kozłów (przysiółek), której dziś próżno szukać na mapach.

Najlepszą porą do odwiedzenia tego miejsca jest przełom kwietnia i maja – kwitnięcie rzepaku oraz początek sierpnia (złote kłosy przed żniwami). Oprócz wyjątkowych walorów estetycznych i widoków na panoramę Gliwic i przyległych miejscowości, krzyżówka ta stanowi początek kilku ważnych tras – skrótów. Skręcając w lewo można dostać się na Ostropę oraz do szpitala na ul. Radiowej. Natomiast jadąc w prawo dotrzemy do Kozłowa i Rachowic. Kierując się na wprost można dojechać do Ostropy, Wójtowej Wsi oraz skręcić na Wilcze Gardło i Żernicę.

Trasa z Kozłowa.

Trasa alternatywna przez Osiedle Kopernika

Do wspomnianych powyżej pól można dojechać również od strony Osiedla Kopernika. Rozpoczynając w punkcie startowym (SP nr 20) kierujemy się na ul. Toszecką (część lewego pasa drogowego została wykorzystana pod ścieżkę rowerową (od ul. Pionierów do MacDonalda).

Skrzyżowanie ulic Pionierów, Myśliwskiej i Toszeckiej.

Możemy skręcić w lewo (w ścieżkę rowerową na ul. Pionierów), przejść przez przejście dla pieszych i jechać ścieżką rowerową (po prawej stronie drogi) aż do Ronda Księżycowego. Ewentualnie jedziemy prosto do stacji paliw Shell, następnie skręcamy w lewo na ciąg pieszo-rowerowy, w kierunku Osiedla Kopernika. Po przejechaniu dwóch małych przejść pieszo-rowerowych, skręcamy w lewo i objeżdżamy osiedle.

Przejścia pieszo-rowerowe na ul. Oriona (widok od Os. Kopernika, po lewej widać zjazd na ścieżkę rowerową okalającą osiedle.

Kilkadziesiąt metrów za Żabką, a przed Kąpieliskiem Leśnym ścieżka rowerowa skręca ostro w lewo, podczas gdy chodnik prowadzi prosto. Kiedy pokonamy zakręty w lewo i w prawo oraz przejedziemy kilkadziesiąt metrów osiedlową drogą, powinniśmy objechać szkolne boisko i bieżnię (od naszej lewej strony). Po wyjechaniu z zagajnika wjeżdżamy na ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Perseusza, skręcamy w lewo, aby dojechać do Ronda Księżycowego, następnie przechodzimy przez dwa przejścia dla pieszych i dalej jedziemy Estakadą Heweilusza (wiaduktem).

Estakada Heweliusza – widok na Os. Kopernika.

Stromy podjazd kończy się szybkim zjazdem. Zalecałbym szczególną ostrożność przy wykonywaniu skrętu w lewo (ograniczona widoczność przez płot zakładu i wąski zakręt). Często dochodzi tu do niebezpiecznych sytuacji pomiędzy rowerzystami (szczególnie tymi pędzącymi z górki). Po przejechaniu torów kolejowych (chyba już nieczynnych) skręcamy w prawo, w ul. Edisona.

Wąski zakręt na zjeździe z Estakady Heweliusza.

Trasa alternatywna (przez ogródki działkowe)

Jedziemy ul. Szobiszowicką i skręcamy w prawo (w ul. Dworską), a następnie znów w prawo, w ul. Owczarską (koło sklepu). Po dojechaniu do ul. Zbożowej, skręcamy w lewo (koło warsztatu samochodowego), a następnie jedziemy tak, jak prowadzi nas szutrowa droga (miniemy ROD). Dostaniemy się do przejścia pieszo-rowerowego przez ul. Pionierów na wysokości Ronda Gwiezdnego i zjazdu na DK 88. Po przekroczeniu drogi skręcamy w lewo i trzymamy się ścieżki rowerowej, po przejechaniu około 1,5 km dotrzemy do Estakady Heweliusza (po lewej).