TRASA #2 UL. JAGODOWA PRZEZ KUŹNICĘ ŁABĘDZKĄ (WARIANT PRZEZ PYSKOWICE)

Trasa o średnim poziomie trudności, przeznaczona dla młodzieży z opiekunem, przebiega przez drogi publiczne z poboczem lub drogi bez pobocza z małym natężeniem ruchu, odległość: 18 km

Trasa przez ul. Jagodową w Gliwicach i Kuźnicę Łabędzką jest jedną z moich ulubionych, ponieważ niezależnie od dnia tygodnia i pory jest to spokojna wycieczka z małym natężeniem ruchu przez ciekawe przyrodniczo tereny (nieco odludne). Niestety wymaga od rowerzysty pewnego doświadczenia i opanowania podczas jazdy na drogach publicznych.



ul. Jagodowa w Czechowicach.


Wariant trasy przez ul. Toszecką i Czołgową do Kuźnicy Łabędzkiej

        
Standardowo za punkt początkowy obieramy naszą szkołę (SP nr 20) i kierujemy się ul. Toszecką (w części pasa drogowego został wyodrębniony fragment ścieżki rowerowej, po lewej stronie) do stacji paliw Shell i salonu samochodowego Citroen.

Ścieżka rowerowa na ul. Toszeckiej.

Następnie możemy skorzystać z szerokiego pobocza na ul. Toszeckiej. Należy jednak pamiętać, że DW 901 jest drogą ruchliwą; w szczególności, w godzinach szczytu (dojazdy i powroty z pracy) oraz w piątki. Trzeba zachować szczególną ostrożność, podczas gdy będą nas wymijać inne pojazdy (tutaj dozwolona prędkość wynosi 70 km/h, ponieważ wyjechaliśmy z terenu zabudowanego). Kolejnym utrudnieniem są liczne śmieci w obrębie pobocza, w postaci: zardzewiałych śrubek, kawałków drutu, plastiku (ze zderzaków), ostrych kawałków blachy, puszek po piwie itp. Co prawda elementy gubione przez samochody i ciężarówki są sprzątane, ale ma to miejsce raz do roku (około weekendu majowego). Zardzewiałe elementy są słabo widoczne na asfalcie, a łatwo przebić na nich oponę lub ściąć kilka szprych przez kawałek drutu, na który możemy najechać. 

ul. Toszecka – kierunek na Pyskowice





Po kilku ostrych zjazdach i podjazdach powinniśmy minąć (po prawej) siedzibę nadleśnictwa Brynek (uwaga na wysypany żwir z drogi prywatnej) oraz skrzyżowanie z ul. Przyszowską (zjazd na Łabędy, po lewej), tutaj pobocze mocno się zwęża i na krótkim odcinku całkowicie zanika ("wąskie gardło" z przejściem dla pieszych, wysepką i przystankiem autobusowym). Po przejechaniu kolejnych 2 km zbliżymy się do skrzyżowania z ul. Czołgową, tutaj znów zwęża się pobocze. Żeby nie wykonywać niebezpiecznego lewoskrętu przez trzy pasy ruchu, polecam zastosować tzw. ,,lewoskręt na dwa", który jest prawnie usankcjonowany w krajach skandynawskich (powstają tam też śluzy rowerowe, które ,,nieśmiało" pojawiają się również w Warszawie). Przed skrętem w ul. Czołgistów zjeżdżamy na prawe pobocze (podjazd z kostki brukowej), tam zatrzymujemy się i ustawiamy się do przejazdu prostopadle z ul. Toszecką (włączamy się do ruchu). Jest to bezpieczniejszy manewr od tradycyjnego skrętu w lewo.

Podjazd z kostki brukowej na przeciwko ul. Czołgowej.

Wjazd na ul. Czołgową.


Ulica Czołgowa nie posiada pobocza, ale jest bardzo spokojna, z rzadka wjeżdżają na nią pojedyncze TIR-y. Droga ta posiada dwa skrzyżowania: pierwsze dość ruchliwe z ul. Strzelców Bytomskich (skręt w lewo na Łabędy) oraz drugie z ul. Oświęcimską (skręt w lewo na Kuźnicę Łabędzką). Jadąc w lewo ul. Oświęcimską, po kilkuset metrach dotrzemy stacji kolejowej Gliwice Kuźnica. Następnie miniemy BUMAR Łabędy i sklep Dino. Droga jest trasą o średniej ruchliwości (w zależności od pory dnia), nie posiada pobocza. Następnie ul. Główną dotrzemy do stacji kolejowej Gliwice Łabędy (po lewej). Możemy skręcić w prawo pod wiadukt i w lewo, w ul. Portową (dojedziemy do ul. Jana Śliwki). 

ul. Portowa w kierunku Estakady Heweliusza.

Ewentualnie skręcamy w lewo (koło stacji Gliwice Łabędy) przez przejazd kolejowy w ul. Przyszowską. Następnie po minięciu Kościoła po lewej możemy kierować się prosto do ul. Toszeckiej lub w prawo w ul. Zygmuntowską do ul. Pionierów i Estakady Heweliusza (najkrótsza trasa).

Wariant trasy przez Czechowice

Jedziemy ul. Toszecką w kierunku Pyskowic, mijamy zjazd na Łabędy oraz ul. Czołgową. Po lewej stronie przejedziemy koło Kąpieliska Czechowice. Tutaj DW 901 jest bardzo wąska i ruchliwa (bez pobocza), po minięciu świateł za kąpieliskiem powinniśmy skręcić w lewo (ze względu na spory ruch zalecam użyć przejść dla pieszych). Wjeżdżamy w początek ul. Jagodowej. 

Wariant trasy przez ul. Zygmuntowską i ul. Strzelców Bytomskich

Kierujemy się na ul. Portową, a następnie na Estakadę Heweliusza i ul. Perseusza, ewentualnie jedziemy ul. Toszecką do ul. Pionierów i Perseusza. Następnie poruszamy ul. Zygmuntowską (droga jest ruchliwa w godzinach szczytu, nie posiada pobocza) do skrzyżowania (z sygnalizacją) z ul. Przyszowską (po lewej widzimy kościół). Jedziemy na wprost do końca, do prostopadłej ul. Kosmonautów, następnie skręcamy w lewo i zjeżdżamy w pierwszą uliczkę osiedlową (obecnie nawierzchnia jest asfaltowa), która zakręca ostrym łukiem pomiędzy blokami. U jej końca na zakręcie zobaczymy garaże, a pomiędzy nimi i wiatą śmietników widnieje ciąg pieszo-rowerowy, który doprowadzi nas do ul. Partyzantów. 


Ciąg pieszo-rowerowy. Widok z ul. Partyzantów do ul. Kosmonautów.


Następnie skręcamy w prawo na Łabędzkie Towarzystwo Sportowe oraz w lewo (w ul. Fiołkową).

Widok na Łabędzkie Towarzystwo Sportowe – Łabędy Gliwice. Po lewej ul. Fiołkowa.


Ulica Fiołkowa łączy się z ul. Strzelców Bytomskich.



Jadąc w prawo kierujemy się na ul. Jagodową i Oświęcimską. Pierwsza ul. w lewo (Zofii Nałkowskiej) doprowadzi nas do ul. Głównej (przedłużenia Oświęcimskiej), oczywiście gdy miniemy przejazd kolejowy i ceglaną nawierzchnię drogi. Czwarta ulica po prawej to Zakątek Leśny. Można zobaczyć tam kameralny kompleks kamienic oraz  dojechać do kościoła i cichego cmentarza parafialnego.

Ciekawa kapliczka przy cmentarzu na ul. Zakątek Leśny.

Mijając ul. Zakątek Leśny dojedziemy do skrzyżowania ul. Czołgowej z Strzelców Bytomskich. Jadąc w lewo na skrzyżowaniu dotrzemy do ul. Oświęcimskiej, którą możemy wrócić, ewentualnie skręcając w prawo dotrzemy do ul. Toszeckiej. Kierując się na wprost wjedziemy w łuk drogi, musimy wykonać trudny skręt w lewo (ja najczęściej jadę odrobinę dalej, nawracam i skręcam w prawo – jest bezpieczniej). Później ujrzymy skrzyżowanie z ul. Jagodową, w tym napis ,,ROD Jagodowa" (jadąc na lewo, możemy dostać się do Dzierżna). 



Wariant trasy przez Pyskowice (około 25 km łącznie)


Jedziemy aż do ul. Oświęcimskiej i skręcamy w prawo za wiaduktem, po kilkuset metrach skręcamy w lewo, w ul. Jagodową. Jest to dość rzadko uczęszczana przez kierowców trasa, ponieważ na całej swojej długości posiada uszkodzoną nawierzchnię (informują o tym nawet odpowiednie znaki).



ul. Wiejska w Dzierżnie (przedłużenie ul. Jagodowej, widok w kierunku Gliwic). Znak informujący o uszkodzonej nawierzchni i ograniczeniu prędkości.

 Wskazana droga dwukrotnie przekracza terytorium Pyskowic i doprowadzi nas do Dzierżna. Trasa jest dość odludna, znajdują przy niej głównie zakłady przemysłowe, lasy i pola. Czasami przejeżdżają tamtędy samochody osobowe (dość szybko), ale słychać je z daleka przez dziury w drodze.

W końcu zobaczymy  następujące drogowskazy: Kanał Gliwicki, Jezioro Dzierżno, Centrum.




Następnie skręcamy (skrajnie) w prawo po łuku, w malowniczą ul. Piaskową, która prowadzi do stacji kolejowej Pyskowice, po minięciu przejazdu kolejowego dojedziemy do ul. Powstańców Śląskich w Pyskowicach (skręcamy w prawo, możemy skorzystać ze ścieżki rowerowej). Następnie wjeżdżamy na dość ruchliwe i trudne dla rowerzystów skrzyżowanie z ul. Toszecką (pod kątem 45 stopni). Po przejechaniu 8 km (skręcamy w prawo) dotrzemy do salonu samochodowego Citroen (z początku wycieczki). 
  

Komentarze